Kalba gyventojai

Pneumobilius kuriančios komandos kapitonas Pranas Mažeika: „Mano raginimas jauniems žmonėms – rinktis inžinerines studijas“

„Inžineriniais dalykais susidomėjau dar anktyvojoje vaikystėje, kai nepataisomai išardžiau pirmąjį sugedusį mechaninį laikrodį“, – interviu pradeda Pranas Mažeika, Klaipėdos universiteto Jūros tyrimų atviros prieigos centro mokslininkas, dėstytotas ir vienintelės pneumobilių kūrėjų komandos Lietuvoje kapitonas. Mokslininkas pasakoja, kad ilgai negalėjo pasirinkti tarp mechanikos ir elektronikos, tačiau galiausiai apsisprendė ir pasirinko mechanikos inžineriją.

Dėstytojo keliu P. Mažeika eiti pradėjo dar magistrantūros studijų metais: „Pirmame magistratūros kurse pradėjau dėstyti informatiką buvusioje Kretingos aukštesniojoje žemės ūkio mokykloje ir tai man buvo gera pradžia bei praktika prieš pradedant dirbti Klaipėdos universitete po studijų.“

Buvote Klaipėdos universiteto Mechatronikos mokslų instituto direktorius, dabar – Jūros tyrimų atviros prieigos centro mokslininkas. Kaip keičiasi karjeros laiptai universitete?

Karjeros laiptus universitete, kaip ir kiekvienas žmogus savo gyvenime, renkasi pats. Vieni kolegos yra patenkinti dirbdami asistenatais ar lektoriais, kiti – profesoriais. Universitete norint kilti karjeros laiptais, kaip ir sporte, reikia įvykdyti tam tikrus normatyvus. Norėjau didesnių iššūkių – tapau instituto direktoriumi. Tačiau ateina laikas, kai tarpusavyje sunku suderinti du dalykus: direktoriaus pareigas ir mokslininko darbą, tad pasirinkau tik mokslininko kelią. Moksliniai tyrinėjimai mane žavi labiau negu administracinis darbas.

Vyriausybė nusprendė palikti savarankišką Klaipėdos universitetą. Ką manote apie šį žingsnį? Galbūt kaip tik buvote KU prijungimo šalininkas?

Visi žmonės nori būti laisvi, savarankiški. Manau, kad ir universiteto vadovybė to paties siekė – išlaikyti autonomiškumą. Nesu nei už, nei prieš. Man labai sunku pasakyti koks pasirinkimas būtų geresnis. Manau, kad tiek universiteto vadovybė, tiek ir miesto valdžia, žiūrinti iš aukščiau, geriau žino ir mato koks sprendimas yra geriausias.

Akivaizdu tik viena – šiai dienai Klaipėdos apskrities įmonėms reikia daug inžinierių. O jų labai trūksta, nes kuriasi naujos įmonės ir plečiasi esamos. Bendraujant su įvairiomis įmonėmis galima pastebėti, jog kai kuriose iš jų dirba užsieniečiai iš Ukrainos, kitos planuoja juos įdarbinti. Ar tai yra gerai? Esu tikras, jog taip. Kai kurie mūsų tautiečiai taip pat ieško skanesnio duonos kąsnio užsienyje. Tad mano raginimas jauniems žmonėms, kurie dar nėra pasirinkę savo karjeros kelio ir nežino kuo gyvenime nori tapti, kur studijuoti – rinktis inžinerines studijas. Pažįstu daug žmonių, kurie yra inžinieriai ir kurie tikrai labai gerai gyvena pasirinkę inžinieriaus duoną.

Esate universiteto komandos „Lithuanian Spirit“ kapitonas. Papasakokite, kaip susibūrėte?

„Lithuanian Spirit“ komanda – tai Klaipėdos universiteto studentų ir mano, kaip komandos vadovo, komanda skirta dalyvauti tarptautinėse pneumobilių varžybose „International Aventics Pneumobile Competition“, kurios kasmet vyksta Vengrijoje, Eger mieste. Jose dalyvauja Europos valstybių universitetų ir kolegijų studentų komandos su savo, pagal varžybų taisykles, sukurtais pneumobiliais.

Šiose varžybose mane paskatino dalyvauti viena iš Klaipėdos įmonių – UAB „Techvitas“. Ši įmonė ir tapo pagrindiniu šio projekto rėmėju ir projekto „krikštatėviu“.

Kaip minėjau,  projektas yra studentiškas. Pagal varžybų taisykles, studentai turi suprojektuoti ir pagaminti pneumobilį bei dalyvauti varžybose trijose ryngtyse: nuvažiuoto didžiausio atstumo, slalomo ir traukos. Vokiečių komapnija „Aventics“ Egerio mieste turinti vieną iš pneumatikos gamyklų yra šių varžybų organizatorius ir visoms komandoms duoda visą reikiamą pneumatiką nemokamai.

Su „Lithuanian Spirit“ vieninteliai Lietuvoje sukūrėte pneumobilį ir atstovaujate Lietuvą užsienio varžybose. Kas tas pnemobilis ir kuo svarbus šis inžinerinis kūrinys?

Jei keliuose važiuojantys automobiliai yra varomi benzinu, dyzelinu, dujomis ar elektra, tai mūsų pneumobilis yra varomas suspaustu oru. Galima sakyti, jog tai viena iš ekologiškiausių transporto priemonių, nors su juo niekada keliais nevažinėsime, nes mūsų pneumobiliai (esame sukūre tris) yra sukurti tik pagal atitinkamas varžybų taisykles ir skirti dalyvauti tik varžybose Vengrijoje.

Šis projektas yra svarbus dėl keletos priežasčių. Visų pirma, mūsų universitetas yra studijų ir mokslo universitetas, tad vienas iš projekto tikslų – kelti mūsų studentų, t.y. būsimų inžinierių kvalifikaciją. Pneumobilių projektai dažnai tapdavo studentų baigiamųjų darbų temomis, o mano, kaip dėstytojo, viena iš siekiamybių universitete – tai, jog man priskirti studentai savo baigiamąjį darbą (projektą) darytų realų, patys turėtų galimybę savo rankomis gaminti įvairias detales, konstruoti, mokytųsi dirbti komandoje. Darant realų darbą visada yra daromos klaidos, kurių nereikia bijoti – reikia iš jų mokytis. Mano nuomone tik toks požiūris veda būsimus inžinierius į sėkmę.

Kitas šio projekto tikslas – Klaipėdos universiteto, Klaipėdos miesto ir Lietuvos vardo garsinimas užsienyje. Su savo kūrybos pneumobiliais esame dalyvavę įvairiose parodose Lietuvoje ir užsienyje, tad visiems norime parodyti, kad žemaičiai taip pat yra labai geri inžinieriai ir turime kruopščių bei darbščių studentų. Galiu pasidžiaugti, kad pneumobilių varžybų organizatorius 2017 m. mūsų sukurtą „American Chopper“ stiliaus pneumobilį įvardijo kaip patį gražiausią pneumobilį per 11-os metų varžybų gyvavimo laikotarpį, už kurį 2017 m. gavome keturis apdovanojimus. Universitete vyksta įvairios mokyklų mokiniams skirtos dienos, tad pas mus atvyksta mokiniai iš įvairių Lietuvos miestų, kuriems galime papasakoti įdomių dalykų apie pneumobilių projektus: kaip pneumobiliai yra kuriami, projektuojami ir gaminami, apie įvairius specifinius dalykus, su kuriais susiduria inžinieriai kurdami įvairius inžinerinius kūrinius.

Kaip manote, kokioje srityje esate pirmas?

Niekada savęs nelaikiau kokioje nors srityje pirmu. Šiandien gali būti pirmas, o ryt – paskutinis. Mūsų pneumobilistų komanda yra vienintelė Lietuvoje, tačiau to nelaikau dideliu išskirtinumu. Teko bent keletą kartų kalbinti kitų universitetų žmones, kad prisijungtų prie šio projekto, tačiau nesėkmingai.

Gyvenate Kretingoje, nors gimėte Klaipėdoje. Kuris miestas Jums artimesnis ir kodėl?

Kadangi kasdien važiuoju dirbti iš Kretingos į Klaipėda ir taip jau 16-a metų, yra tekę per pačia dieną iš Klaipėdos namo grįžti net po du kartus, tad didelio skirtumo tarp Kretingos ir Klaipėdos nebepastebu. Abu miestai man yra tapę kaip vienas miestas, kaip du kvartalai, kuriuos skiria viena ilga apie 14-os kilometrų (nuo namų iki darbo apie 26km) gatvė. Tad neįmanoma pasakyti, kuris iš šių miestų man yra artimesnis. Jie man abu yra kaip vienas.

Kokius pokyčius pastebėjote mieste per pastarąjį dešimtmetį?

Akivaizdu kad miestas juda į priekį: miestas gražėja, įmonės plečiasi, kuriasi naujos.

Ko palinkėtumėte klaipėdiečiams?

Palinkėčiau daugiau optimizmo, turėti savo tikslų ir svajonių bei atkakliai siekti jų.

Ačiū už pokalbį!